Posted by: APO | 23 November 2007

Official 2010 FIFA World Cup™ poster unveiled in Durban

South Africans chose from among three designs

Official 2010 FIFA World Cup™ poster unveiled in Durban

The official 2010 FIFA World Cup™ poster was unveiled today (23 November 2007) following a board meeting of the Local Organising Committee in Durban. The poster was designed by the South African creative agency Switch, who also created the 2010 FIFA World Cup™ emblem. The design beat three rivals in a public vote held throughout South Africa from 11 September to 30 September 2007. As the lucky winner in a lottery among all of the voters, South African Marilyn Rhoda was presented with a prize of two 2010 FIFA World Cup™ tickets provided by official sponsor MTN.

“Portraying a country in the shape of a man heading a ball is a new idea with potent symbolism. For me, football is all about emotion and passion, which is why I was particularly attracted to this poster. It invites the world to join in the celebration of the greatest football event on earth, while highlighting the pride and passion of the African continent and her people. It represents the African dream come true. The South Africans made a good selection for the poster, which will represent their country all the way up to 2010,” said FIFA President Joseph S. Blatter.

For the first time in football history, the FIFA World Cup™ will be hosted on African soil from 11 June to 11 July 2010. The artwork depicts a celebration of the African continent as well as everyone who calls it home. The simple and yet iconic rendering is symbolic of the relationship between football and Africa and captures a sense of excitement, awe and aspiration. It also reflects the positive impact that the 2010 FIFA World Cup™ will have on Africa. Africa is the “hero” of the official event poster. The unique shape of the continent almost naturally lends itself to the shape of a man’s profile, while the face represents every single African supporter from Morocco in the north, Gambia in the east, Somalia, Kenya and Ethiopia in the west to South Africa in the south.

“The official
poster symbolises the important role of football in the history, tradition and culture of the African continent. It’s also a recognition that football has always been an inspiration for a better future and a generator of hope in Africa. It recognises that
Africa has a football face and a football heart, explained Danny Jordaan, CEO of the 2010 FIFA World Cup Organising Committee.

Bright, vibrant and celebratory, the colours of the poster are inspired by the South African flag, but also draw upon the African continent. The strong yellow background symbolises the sun as the source of warmth, energy and life.

From a total of 16 creative entries, all submitted by South African-based agencies, three proposals had been pre-selected for the public vote by South African residents. The jury was made up of FIFA General Secretary Jérôme Valcke, CEO of the 2010 South African Local Organising Committee Danny Jordaan, Minister in the South African Presidency Essop Pahad, Deputy Finance Minister Jabu Moleketi, South African playwright and author Wally Serote, and artist and director of the Vega School of Brand Communication Gordon Cook. Following on from the 2006 FIFA World Cup™ in Germany, this was the second time that residents of the host country have been actively involved in the selection of the official event poster.

 

Les Sud-Africains choisissent leur affiche parmi trois propositions

Présentation de l’affiche officielle de la Coupe du Monde de la FIFA 2010 à Durban

L’affiche officielle de la Coupe du Monde de la FIFA 2010 a été dévoilée aujourd’hui, vendredi 23 novembre 2007, à la suite d’une séance du Conseil d’administration du Comité Organisateur Local à Durban. Cette affiche, conçue par l’agence de design sud-africaine Switch, à qui l’on doit également l’emblème de la Coupe du Monde de la FIFA 2010, a remporté tous les suffrages lors d’un vote public organisé en Afrique du Sud du 11 au 30 septembre 2007. La Sud-Africaine Marilyn Rhoda a également été tirée au sort parmi les nombreux votants et a reçu deux billets pour la Coupe du Monde de la FIFA 2010, offerts par le sponsor officiel MTN.

« L’idée de représenter tout un peuple sous la forme d’un homme effectuant une tête est originale et très symbolique. Pour moi, le football rime avec émotion et passion, c’est pourquoi j’ai été particulièrement attiré par cette affiche. Elle invite le monde entier à célébrer la plus grande compétition de football planétaire tout en soulignant la fierté et la passion du continent africain et de son peuple. Elle symbolise le rêve africain devenant réalité. Les Sud-Africains ont fait le bon choix en sélectionnant cette affiche qui représentera leur pays jusqu’en 2010 », a déclaré le Président de la FIFA, Joseph S. Blatter.

Pour la première fois dans l’histoire du football, la Coupe du Monde de la FIFA se tiendra sur le sol africain, et ce du 11 juin au 11 juillet 2010. L’affiche reflète la joie du continent africain et de tous ses habitants. La simplicité de l’illustration symbolise la relation entre le football et l’Afrique sur fond de ferveur, de suspens et d’envie. Transparaît également l’impact positif que la Coupe du Monde de la FIFA 2010 aura sur l’Afrique, principal élément de l’affiche officielle de la compétition. Les contours du continent africain se confondent avec ceux d’un visage humain où tous les Etats africains se retrouveront, du Maroc à l’Afrique du Sud en passant par le Sénégal, la Somalie, le Kenya et l’Ethiopie.

« L’affiche officielle symbolise le rôle important du football dans l’histoire, la tradition et la culture du continent africain. Elle rappelle que le football a toujours été, pour l’Afrique, une source d’inspiration et d’espoir pour un meilleur avenir. L’Afrique voit la vie sous les couleurs du football et son cœur bat au rythme du ballon rond », a expliqué Danny Jordaan, directeur exécutif du Comité Organisateur Local Afrique du Sud 2010.

La brillance, la vitalité et le caractère festif des couleurs de l’affiche sont certes inspirés du drapeau sud-africain mais reflètent aussi l’ensemble du continent africain. Le fond jaune foncé symbolise le soleil, source de chaleur, d’énergie et de vie.

Sur les seize créations graphiques, toutes soumises par des agences sud-africaines, trois ont été retenues et soumises au vote public des habitants d’Afrique du Sud. Le jury de présélection était composé du Secrétaire Général de la FIFA, Jérôme Valcke, du directeur exécutif du Comité Organisateur Local Afrique du Sud 2010, Danny Jordaan, du ministre du cabinet présidentiel sud-africain Essop Pahad, du ministre adjoint des Finances, Jabu Moleketi, de l’écrivain sud-africaine Wally Serote et de Gordon Cooke, artiste et directeur de Vega School of Brand Communication, une école de marketing. C’est la deuxième fois, après la Coupe du Monde de la FIFA, Allemagne 2006, que la population du pays hôte est activement impliquée dans le choix de l’affiche officielle.


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